adres

winkelwagen

Bezoek onze webshop

Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

focwalogo

Tips

+ – Banden

Een wiel van een caravan bestaat uit een velg en een band. De banden moeten aan een aantal wettelijke regels voldoen, voordat zij de weg op mogen. Naar aanleiding van die wettelijke regels geven wij u graag een aantal adviezen.
Bandenspanning
Volg altijd de aanwijzingen van de fabrikant op. De aanbevolen spanning staat meestal vermeld boven het wiel op het wielscherm of in het instructieboekje. Veel caravanfabrikanten schrijven een bandenspanning voor van 4,5 bar. Dit lijkt hoog maar voor veel caravans is dit een normale bandenspanning. Deze kan ook aangehouden worden wanneer de caravan onbeladen is. Pas nooit een lage(re) bandenspanning toe omdat de caravan dan beter zou veren.


Controle
bandBanden moeten regelmatig gecontroleerd worden op haarscheurtjes, droogtescheuren, beschadigingen en separatie. Als haarscheurtjes - door zoninwerking - in de zijvlakken van de band wordt ontdekt, is een inspectie noodzakelijk. Het is aan te raden om de banden af te dekken tegen de zon. Droogtescheuren waarbij de koordlagen van de band zichtbaar zijn, zijn niet toegestaan op de weg. Let hierbij vooral op het gedeelte waarop de caravan in de stalling heeft gestaan.


Leeftijd
Banden die ouder zijn dan zes jaar hebben een verhoogd ‘klapband’ risico. Het wordt dus aangeraden om caravanbanden na zes tot acht jaar te vervangen.
Lees voor de zekerheid uw verzekeringspolis na. Sommige verzekeringen zullen in geval van schade niet uitkeren wanneer deze is veroorzaakt door een band die ouder is dan zes jaar!


Stikstof
Het gebruik van stikstof heeft het voordeel dat het dikker is dan lucht en zodoende  niet zo snel uit de band zal lekken. Verder is het bij lichtmetalen velgen beter omdat het corrosie voorkomt. Je hoeft het dus niet zo snel bij te vullen en in geval van nood kan het gewoon met lucht.

Het voordeel hiervan is dat stikstof als vulmiddel een constante bandenspanning mogelijk maakt. Door de constante spanning wordt een beter rijgedrag verkregen. Een betere wegligging is het gevolg en de banden zullen minder snel slijten. Ook het rijden met de caravan is zo veiliger. Voor de kosten hoef je het echter niet te laten. Een stikstofvulling kost ongeveer 5 euro per band. Een met stikstof gevulde caravanband herken je aan het groene ventieldopje.

Draagvermogen
Wettelijk is vastgelegd dat het maximale draagvermogen van de banden moet overeenkomen met de toegelaten belasting van de as. Aan de zijkant van de band staat de Load-index. Dit is een twee cijferig getal gevolg door een letter voor de snelheidsaanduiding. Hier moet zowel bij de typegoedkeuring als bij vervanging op gelet worden.

Aan de hand van de belastingindex kan het draagvermogen van de band worden gecontroleerd.
Hoeveel draagvermogen uw aanhangwagenbanden minstens moeten hebben, ziet u op deze zogeheten Load Index Links staat het (op de zijkant van iedere band vermelde) Load Index getal, rechts het bijbehorende draagvermogen van die band.
Berekening: Het draagvermogen van beide banden bij elkaar opgeteld moet altijd voldoende zijn om het gewicht van uw beladen aanhangwagen te kunnen dragen.

Load index Draagvermogen per band (kg) Load index Draagvermogen per band (kg)
50 190 80 450
51 195 81 462
52 200 82 475
53 206 83 487
54 212 84 500
55 218 85 515
56 224 86 530
57 230 87 545
58 236 88 560
59 243 89 580
60 250 90 600
61 257 91 615
62 265 92 630
63 272 93 650
64 280 94 670
65 290 95 690
66 300 96 710
67 307 97 730
68 315 98 750
69 325 99 775
70 335 100 800
71 345 101 825
72 355 102 850
73 365 103 875
74 375 104 900
75 387 105 925
76 400 106 950
77 412 107 975
78 425 108 1000
79 437 109 1030

 

+ – Caravan beladen

Een gemiddelde caravan weegt 750 tot 1100 kg. Aan belading is er,ook weer gemiddeld ruimte voor 150 tot 200 kg. Gewicht plus belading vormen samen het maximum totaalgewicht.
Door die 200 kg verkeerd te laden,kan de stabiliteit van de caravan zeer nadelig worden bijinvloed.
Achterin
Stel dat alle bagage achterin wordt geplaatst: De caravan zal dan de neiging hebben om achterover te vallen. De kogeldruk wordt minimaal en de combinatie is een gevaar op de weg.
Voorin
Alle bagage voorin levert evenmin een veilige combinatie op:de caravan drukt zwaar op de kogel van de trekhaak,waardoor de achterzijde van de auto diep in de veren zakt.
Links of rechts
Alle bagage links of rechts in de caravan zal een scheefhangende caravan opleveren,die in een bocht mogelijk omvalt.
Beladen van een caravan dient met de nodige zorg te gebeuren.

  • Zware voorwerpen zo laag mogelijk in de caravan en zo dicht mogelijk bij de as.
  • minder zware voorwerpen kunnen voor en achterin.
  • De lichtste voorwerpen bergt u op in de bovenkastjes.

Zo ontstaat een stabiele combinatie met een laag zwaartepunt,mits nog steeds de kogeldruk laag is.
Kogeldruk
Iedere auto met een trekhaak heeft een maximale kogeldruk. Kogeldruk is de druk die de kogelkap van de koppeling van de caravan in verticale richting uitoefent op de trekhaakkogel van de auto. Deze staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak. Ook is er een minimale kogeldruk, die zo rond de 30 tot 50 kilo dient te zijn. Er ontstaat instabiliteit indien er sprake is van te weinig kogeldruk.

+ – Welk rijbewijs heb ik nodig om een caravan te rijden

U heeft rijbewijs B, BE of B+ nodig om met een aanhanger te mogen rijden. Welk rijbewijs de juiste keuze is, hangt af van het toegestaan gewicht van de aanhanger.

Voor de juiste informatie verwijzen wij u door naar Rijksoverheid onderwerp rijbewijs

+ – Verlichting schema's
verlichtingshema
+ – Rijden in de bergen

Het rijden in de bergen vraagt om extra oplettendheid. Gewend aan ons vlakke land is het rijden in de bergen al anders, en een caravan achter de auto levert nog meer óngewoons'op. Niet voor niets gaat het soms al mis bij de eerste afdalingen in de Belgische Ardennen.

Een combinatie auto met caravan weegt vaak 1000 kg meer dan een solo-auto. En vooral omhoog en omlaag gaat dit gewicht een belangrijke rol spelen. Omhoog is wellicht het minst gecompliceerd. Is de vierde versnelling vlak rijdend doorgaans geen probleem, omhoog zal al snel teruggeschakeld dienen te worden naar de derde of misschien wel de tweede versnelling. En als het heel steil omhoog gaat is ook de eerste versnelling soms even noodzakelijk! Een automaat regelt het allemaal zelf. Soms is het verstandig de automaat in twee te zetten, om het pendelen te voorkomen.
Komt u met de combinatie op een steile weg omhoog stil te staan (door een tegenligger wellicht) is het soms moeilijk om weer weg te komen. Een oplossing kan zijn, als de ruimte het toelaat, de combinatie voorzichtig achterwaarts te laten scharen. De eerste meters kan de auto dan optrekken zonder het volle gewicht van de caravan erachter: vaak is dat al voldoende om weer weg te rijden.

Het gevaar van een dalende combinatie zit vooral in de snelheid tijdens de daling. Zonder dat men er erg in heeft, loopt de snelheid op tot het moment dat de caravan gaat slingeren. Vaak is er dan geen houden meer aan. Tijdig afremmen of terugschakelen is dus noodzakelijk. Rem niet langdurig ononderbroken: dat verhit de remmen. In principe daalt u met de auto in de zelfde versnelling als waarmee u deze helling op zou rijden.

Op sommige plaatsen in Europa staan bij afdalingen extra waarschuwingsborden langs de snelweg voor auto's met aanhanger. Let hier extra op: die borden staan er niet voor niets.

+ – Welke accu in de caravan

boordaccuLoodzuur accu
Als u echt onafhankelijk wilt zijn of bijvoorbeeld een mover heeft aangeschaft, is een boordaccu een vereiste. Met een goede accu kunt u een tal van dagen toe, mits u een stoomvreter als de koelkast op gas laat werken of niet gebruikt. Maar voor verlichting (bij voorkeur halogeen of TL) de waterpomp en de kachelventilator voldoet het zeker.
U kunt het best een speciale accu kopen. Een autostart accu heeft een andere karakteristiek. Die levert het meest stroom in een korte tijd, bijvoorbeeld bij het starten, maar is niet ingesteld op langdurig een beetje stroom geven.
De accu is zwaar, laat hem dus zo dicht mogelijk bij de as van de caravan plaatsen, compleet met toebehoren. want alleen met een accu bent u er niet altijd. in geval van een zonnepaneel bijvoorbeeld moet er apparatuur bij die op die manier het laden van de accu regelt. Ook kunt u voorzieningen treffen om de accu via de dynamo van de auto op te laden. Daar is een speciale schakeling voor nodig omdat anders de autoaccu kan beschadigen.
De accu moet vakkundig geplaatst worden in een speciale bak. Er kan namelijk knalgas vrij komen en dat moet worden afgevoerd. Ook is het verstandig om een controlepaneel te laten installeren, zodat u de conditie van de accu in de gaten kan houden.
Goed verzorgt kan een accu jaren meegaan. Laadt na uw vakantie de accu volledig op en zet deze daarna droog en koel weg. Deze kan zo gerust een periode van vier maanden overbruggen. Bij langere perioden is tussentijds bijladen aan te bevelen.
De zogenaamde druppellader, kan veilig gedurende een langere periode op de accu aangesloten blijven.
optima accuOptima accu
De Optima accu's behoren tot de betrouwbaarste en duurzaamste accu's die verkrijgbaar zijn. Het elektrolyt is geabsorbeerd in een glasvezelisolator, wat resulteert in een lage inwendige weerstand en een zeer hoge capaciteit. Optima accu's zijn absoluut lekvrij, zelfs bij beschadiging. Verder hebben ze een twee à drie keer langere levensduur dan conventionele accu's en zijn ze onderhoudsvrij; water bijvullen en corrosie verwijderen van de accupolen is niet meer nodig. Door hun zeer geringe zelfontlading zijn ze ook na een langere periode van stilstand direct bruikbaar.

+ – De trekauto

Niet iedere auto is geschikt om een aanhanger te trekken, ondanks het feit dat er onder praktisch elke auto een trekhaak past . Twee 'technische'zaken spelen een rol bij de vraag welke aanhanger achter welke auto past. Dat zijn het gewicht dat de auto mag trekken (trekvermogen) en het maxium kogelgewicht dat op de trekhaak mag rusten.

Er zijn twee typen aanhangers : geremd en ongeremd: Geremd wil zeggen dat de aanhanger is voorzien van een eigen remremsysteem, dat in werking treedt zodra de auto remt. De oplooprem zorgt er voor dat de caravan mee gaat remmen, hetgeen de totale remweg van de combinatie uiteraard bekort. De ongeremde aanhanger meestal de de lichtere bagagewagentjes duwt bij het remmen tegen de auto.

De fabrikant van de auto bepaalt - zie het kentekenbewijs of vraag na bij de RDW welk aanhangergewicht (geremd en ongeremd) er achter uw auto mag. Dat is de absolute grens. Daarnaast is er een 'theoretische' aanbeveling: door u hier aan te houden, loopt u geen risico dat de caravan er met de auto vandoor gaat.

Deze aanbeveling luidt als volgt.
Het eigen gewicht van een auto op de weegschaal zonder inzittenden en bagage (zie kentekenbewijs: massa ledig voertuig) .
Het maximum toegestane gewicht van de caravan, vooral bepaald door de as, is de caravan in vol beladen toestand.
Door er voor te zorgen dat het maximum toegestane caravangewicht tien procent onder het eigen gewicht van de auto blijft, rijdt u altijd veilig. let wel: met inachtneming van het maximum dat de fabrikant bepaalt.

Zaken die verder een rol spelen zijn het motorvermogen / de cilinderinhoud van de auto en de aanwezigheid van vierwielaandrijving. Bij een hoger motorvermogen (> 1800 cm3 ) of vierwielaandrijving mag het maximum toegestane caravangewicht gelijkzijn aan het eigen gewicht van de auto.

De fabrikant van de auto en en de trekhaakfabrikant bepalen welke kogeldruk een auto mag hebben. Doorgaans ligt dit ergens tussen de 50 en 75 kg.
Hier krijgt u vooral mee te maken bij het beladen van de caravan.

+ – Onderhoud toilet

De afdichting van de afvaltank, de afdichting van de automatische ontluchting en de afdichting van de dop moeten regelmatig schoongemaakt worden. Bij frequent gebruik is 1x per maand reinigen vaak al voldoende.

thetfordbadkamerreinigerHet beste kun je de afdichtingen en schuif schoonmaken met Thetford Badkamerreiniger.

Let op! Gebruik nooit huishoudelijke producten (oplosmiddelen of andere krachtige schoonmaakmiddelen). Deze kunnen blijvende schade veroorzaken aan de afdichtingen en andere onderdelen van het toilet.

Voor het schoonmaken van het toilet:

  • Spuit het toilet in met Thetford Badkamerreiniger.
  • Spoel de pot na met water, neem de rest van het toilet af met een vochtige doek.
    thetford siliconensprayTip! Voor een extra glanzend toilet droog je het toilet na reinigen af met een zachte, droge doek.
  • Droog de afdichtingen en schuif grondig, spuit ze in met Thetford Siliconenspray en neem ze vervolgens af met een doek of stuk toiletpapier. Herhaal bovenstaande handelingen wanneer de afdichtingen en schuif echt vies zijn of wanneer het openen en sluiten van de schuif zwaarder gaat.
    Let op! Gebruik nooit vaseline, dit kan lekkage veroorzaken en kan ervoor zorgen dat het mechanisme moeilijk open en dicht gaat.


Wanneer het toilet voor langere tijd niet gebruikt wordt, is het verstandig om de afdichtingen schoon te maken en licht te behandelen met Thetford Siliconenspray. De afdichtingen blijven dan in goede vorm (soepel).

N.B. De afdichtring van de schuif is een onderdeel van het toilet dat onderhevig is aan slijtage. Afhankelijk van de mate en wijze van onderhoud, vermindert na een bepaalde periode de functie en moet de afdichtring worden vervangen.

+ – Gas en de caravan

Gasflessen moeten altijd rechtop staan, bij zowel gebruik als vervoer. Bewaar ze op een
koele, goed geventileerde plaats en zorg ook tijdens het gebruik van de fles voor voldoende ventilatie.  De meeste caravans en campers zijn voorzien van een disselbak of een speciale plaats voor een gasfles. Zorg voor voldoende ventilatieopeningen en plaats geen spullen rondom de gasfles die deze openingen kunnen afsluiten. Zorg dat de fles niet kan omvallen.

Laat een gasfles nooit vullen met autogas (lpg). Dit is levensgevaarlijk en verboden. Een gasfles heeft namelijk geen overvulbeveiliging. Bij herhaald vullen met lpg kan de gasfles ontploffen.

drukregellaarLaat de gas-instalatie jaarlijks controleren op slijtage van gasleidingen, drukregelaar, gasslang en werking van gasapparatuur.

Wij persen de gasinstalatie af met Leak Check Pro caravan en marine. Na goedkeuring wordt een rapport afgedrukt met het testresultaat. Bewaar dit rapport bij het keurings-rapport van uw caravan, zodat u kan aantonen dat de gasafpersing volgens TUV DVGW Blatt G607 uitgevoerd is.

gasslangNeem de handleiding van de aparatuur zorvuldig door. Komt u er niet uit ? Vraag het de vakman. Ga niet experimenteren.

Sluit de fleskraan als u uw gastoestel niet gebruikt. Open en sluit fleskranen altijd met de hand, gebruik er nooit gereedschap bij.

Spoor lekkages op met een kwastje met vloeibaar afwasmiddel. Als er belletjes ontstaan,
weet u dat er een lekkage is.

Lees vóór het gebruik van wegwerpgastankjes zorgvuldig de gebruiksaanwijzing en gebruik
geen tankjes die ouder zijn dan drie jaar.

Zorg dat u altijd een brandblusser en/of blusdeken bij de hand hebt.

 

+ – Het nieuwe kentekenbewijs

het nieuwe kentekenbewijsVanaf 1 januari 2014 krijgt Nederland een nieuw kentekenbewijs. Het papieren kentekenbewijs maakt plaats voor een kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd). Dit nieuwe kentekenbewijs is handiger in gebruik en moeilijker te vervalsen. Ook de centrale afgifte van de kentekencards verkleint de kans op fraude.  
De eigenaar/houder hoeft zelf niets te doen om een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat te krijgen, maar krijgt hem bij aankoop van een nieuw of gebruikt voertuig. Het Overschrijvingsbewijs wordt afgeschaft, in plaats daarvan komt een code van 9 cijfers. Ook krijgt de eigenaar/houder het kentekenbewijs niet meer op het kentekenloket mee, maar wordt het door de RDW opgestuurd. 
 Waarom een nieuw kentekenbewijs? 
De directe aanleiding om het kentekenbewijs en de daarbij horende kentekenprocessen aan te passen, is het formele einde van de zelfstandige postkantoren. In de praktijk bleken de postkantoren de meest gebruikte loketten voor alle processen rond de registratie van voertuigen. Toen de functie van de postkantoren veranderde, besloot de overheid te gaan onderzoeken hoe de processen van aanvraag en verstrekking van een kentekenbewijs konden blijven aansluiten bij overige (Europese) regelgeving.
Aanpak fraude
Het aanpakken van voertuigcriminaliteit is een van de belangrijkste redenen om de kentekencard te introduceren. Bij een gestolen voertuig is immers altijd een vervalst kentekenbewijs nodig om het te kunnen verhandelen. De afgelopen decennia is weliswaar de diefstal van voertuigen vanwege joyriding sterk verminderd, maar de georganiseerde voertuigdiefstal is niet afgenomen. 
 Kentekencard met chip
De kentekencard is moeilijker na te maken dan een papieren kentekenbewijs. Niet alleen is het produceren van het document van polycarbonaat moeilijker dan van papier, ook zijn op het kentekenbewijs (combinaties van) moderne echtheidskenmerken verwerkt. Het namaken van een kentekencard met chip maakt het fraudeurs nog lastiger.
Centrale afgifte
 In de oude situatie lagen delen IB die nog niet op naam van een eigenaar/houder waren overgeschreven op het PostNL Postkantoor, bij het erkende bedrijf of op een RDW-locatie op voorraad. Dit bracht veiligheidsrisico’s met zich mee. In de nieuwe situatie hebben de genoemde partijen geen diefstalgevoelige voorraad meer. Het kentekenbewijs wordt op een centrale, beter beveiligde plek vervaardigd.

Uniek documentnummer en barcode
Ieder kentekenbewijs heeft een uniek documentnummer dat bij iedere handeling, die gevolgen heeft voor het kentekenbewijs, gecontroleerd wordt. De unieke barcode op de kentekencard versnelt die controle en verkleint bovendien de kans op invoerfouten.