ASRUBBERVERVANGING BREDA
De meest toegepaste veersystemen voor caravans zijn rubbervering en torsievering.
Rubbervering
Veersystemen met rubber als veerelement, worden op de caravans het meest toegepast. De vering wordt verkregen door het vervormen van de in het aslichaam aangebrachte rubberveer strengen of rubberveer elementen. Door veroudering van de rubberen pezen zal de vering stugger worden doordat het rubber zijn elasticiteit verliest. Dit zal een verlies aan vering- en dempingvermogen als resultaat geven.
In de regel kan op zeven jaar goede werking worden gerekend, op zijn laatst in het tiende jaar dienen de veerpezen te worden vernieuwd. Asrubbers dienen tijdig te worden vervangen om beschadiging aan uw caravan te voorkomen, zoals scheuren in de beplating of loshangende kastjes.
Oorzaken van het kapot gaan van asrubber zijn:
- Te zware belasting.
- Rijden door een kuil of tegen een obstakel.
Rubber geveerde assen hebben reeds een eigen demping, waardoor het plaatsen van schokdempers niet strikt noodzakelijk is.
De kosten voor het vervangen van de asrubbers verkrijgt u op aanvraag.
Staaltorsievering
Staaltorsie vering heeft geen eigen demping, daardoor moeten hier altijd schokdempers toegepast worden. In tegenstelling tot rubbervering heeft de torsievering een lineaire karakteristiek. Dit betekent dat, wanneer de kracht op het wiel verdubbelt, de veerweg ook met factor twee vergroot. Dit betekent in de praktijk, dat men ook op slechte wegen met grotere schokwerking over een goede vering beschikt. Het is ten zeerste aanbevolen om staalgeveerde assen jaarlijks te laten onderhouden.
De kosten voor revisie van een staalgeveerde assen verkrijgt u op aanvraag.